23 lutego 2017 DevPark / Outsourcing programistyczny

Każdy przedsiębiorca opierający swoją działalność na zespole pracowników wie, że warunki pracy w znaczący sposób wpływają na wydajność pracy. Pośród wielu udogodnień, to właśnie praca zdalna z wirtualnym zespołem staje się standardem, który może przynieść przedsiębiorcom całkiem spore oszczędności:

  1. Badania MIT wykazały, że grupy rozproszone są w stanie przewyższyć wydajnością zespoły pracowników przebywających w jednym miejscu pracy.
  2. Badanie CISCO przeprowadzone na próbie 2000 osób wykazało, iż 69% pracowników wykazywało większą wydajność pracy zdalnej.
  3. Wg Harvard Business Review pracownicy zdalni są znacznie bardziej zaangażowani w kontaktach z przełożonymi i współpracownikami, niż pracownicy przebywający we wspólnym biurze.
    1. 82% pracowników zdalnych odczuwało mniejszy stres.
    2. 80% pracowników zdalnych odczuwało większe zadowolenie.
    3. 69% pracowników zdalnych miało mniejszą absencję w pracy.

Powyższe wyniki potwierdzają wpływ takiego podejścia na poprawę samopoczucia pracowników oraz ich wydajność (wg badań produktywność wzrosła o 12%).
Chcąc usprawnić funkcjonowanie oraz osiągnąć lepsze wyniki, należy zwrócić uwagę na kilka elementów związanych z zarządzaniem wirtualnym zespołem.

Budowa silnej kultury firmy

Jest ona szczególnie ważna w przypadku zarządzania zespołem zdalnym. Zamiast wydawania poleceń, należy dać pracownikom szansę do wykazania inicjatywy i zaangażowania ich w realizację projektu.
Zatrudniając nowych pracowników należy przydzielać ich do odpowiednich liderów-mentorów, którzy wprowadzą ich w tajniki funkcjonowania oraz współzarządzania firmą.

Komunikacja

Powinna opierać się na właściwym systemie. W zależności od rodzaju wiadomości, należy wykorzystywać odpowiednie narzędzia:

  • komunikatory – szybkie wiadomości, aktualizacje danych, komunikacja z całym zespołem,
  • e-mail – dłuższe wiadomości pomiędzy poszczególnymi pracownikami,
  • wall teamu – długie informacje, statystyki, raporty.

Odpowiednie narzędzia pracy

Nie powinno się korzystać z coraz to nowszych wersji komunikatorów itp. Zamiast tego, należy użytkować odpowiednie narzędzia do komunikacji zespołu oraz integracji procesu rozwoju projektu.

Określenie oczekiwań oraz bycie elastycznym

Ważna jest automatyzacja procesów zapobiegających problemom wynikającym z wdrożenia nowych pracowników. Dobrą metodą jest wprowadzenie przewodnika określającego oczekiwania względem zespołu, celem uniknięcia niejasności, które mogą wpłynąć na cały proces. Określając procedury, należy być jednak elastycznym i umożliwiać pracownikom uczestnictwo we współtworzeniu, co pozytywnie wpływa na ich motywację.

Spotkania „twarzą w twarz”

Poza dużą liczbą wideokonferencji, bardzo ważnym czynnikiem budującym relacje oraz spajającym zespół są spotkania integracyjne odbywające się raz, dwa razy w roku.

Podejmowanie wyzwań w wirtualnym zespole

Również w tego typu pracy pojawiają się wyzwania, które właściwie wykorzystane, mogą wpłynąć na wyższą wydajność pracy całego zespołu. Poprzez brak bezpośrednich kontaktów, pracownicy muszą się nauczyć komunikować za pośrednictwem odpowiednich kanałów.

Wirtualne zespoły pracowników stają się coraz bardziej popularne. Stworzenie tego typu zespołu pozwala na obniżenie kosztów wynikających z prowadzenia biura przy jednoczesnej możliwości wykorzystywania wiedzy pracowników z całego świata. Zdalny tryb pracy ogranicza ryzyko stresu oraz podnosi motywację i wydajność pracy w osiągnięciu założonych celów biznesowych.

Aby wirtualny zespół działał sprawniej i wydajniej, należy określić strategię. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o systemach zarządzania projektem – temat jest szerzej opisany na blogu, pod adresem: http://devpark.pl/srodowisko-developerskie/